Stop met aardig zijn. Wees eerlijk.
"Elke keer als ik die collega tegenkom, doe ik maar gewoon aardig tegen hem. Meestal probeer ik hem te ontlopen, want ik voel me zo ongemakkelijk bij hem in de buurt. Ik weet ook gewoon niet wat ik moet zeggen."
Die collega was nieuw in het team gekomen. De samenwerking liep niet lekker, hij hoorde er niet bij. Ook de collega's in het team van Tineke hadden er last van, dus het lag niet aan haar.
Wat ze werkelijk voelt in het contact met die ene collega, dat gaat ze liever uit de weg. Laat staan dat ze hierover met hem in gesprek gaat. Dus als ze hem tegenkomt dan maakt ze er wat van en doet ze gewoon aardig.
Hiermee doet ze wel zichzelf tekort. Door die collega wordt haar plezier in het werk steeds minder. Net als haar betrokkenheid en energieniveau. Ze voelt zich zelfs somber en ze reageert het thuis af op haar gezin.
Zo kan het niet langer meer. "Wat als je nu eerlijk tegen hem bent", zeg ik haar. En vraagt hoe het voor hem is om als nieuwkomer in het team te werken. En je hem vertelt dat het soms voor jou ongemakkelijk is, omdat je niet weet wat je van hem kunt verwachten.
"Dat zou me wel opluchten", zegt Tineke. Dan weet ik beter wat er in hem omgaat en dat geeft me meer ruimte om contact met hem te maken. Dan hoef ik er ook niet zo over na te denken. Dat zou me veel energie schelen.
Het eerlijk uiten hoe het met je gaat en aangeven wat je nodig hebt, is een onderdeel van de training 'Communiceren doe je zo'. Aan de hand van het model van geweldloze en verbindende communicatie ontdek je hoe communicatie werkt op met name het onbewuste niveau. En krijg je inzichten en tools om beter te communiceren, zodat je begrepen en gehoord wordt.
Zo hoef je niet aardig te doen en kun je gewoon eerlijk zijn. Wil je dat ook, doe dan mee aan de eerstvolgende tweedaagse training op 11 en 25 maart.