De hele dag door zijn we bezig met ergens wat van te vinden. We hebben een mening of oordeel, over anderen en over onszelf. De meeste van deze gedachten spreken we niet uit.
Uit angst voor de reactie van de ander. Bang om de relatie te beschadigen. Vanuit overtuigingen, zoals “er verandert toch niets”.
In organisaties wordt de kwaliteit van de samenwerking sterk bepaald door de kwaliteit van de communicatie. Feedback is een onderwerp waar veel mensen moeite mee hebben. Om te vragen, te geven en te ontvangen.
Het woord 'feedback' levert bij veel mensen al stress op. Feedback is een onderdeel van ons dagelijks werk en van periodieke evaluaties, zoals een beoordelingsgesprek.
Feedback wordt vaak persoonlijk opgevat, als een aanval. Het veroorzaakt dan spanning en emoties die oplopen. Als die niet worden uitgesproken en een eigen leven gaan leiden, dan heeft dat gevolgen voor de samenwerking:
- Collega’s die elkaar ontwijken
- Geen hulp vragen of geven
- Praten over elkaar in plaats van met elkaar
- Negatieve werksfeer
- Verstoorde verhoudingen
- Demotivatie
- Verzuim
Feedback geven en ontvangen en toch in de verbinding blijven met elkaar, dat kun je leren.
Hoe je dat doet, dat ontdek je in de training 'Feedback geven en ontvangen doe je zo'.