Feedback geven en ontvangen

Jezelf uitspreken, anderen aanspreken en in verbinding blijven.


Hoe je dat doet, ontdek je tijdens de training 'Feedback geven en ontvangen doe je zo'

Lees meer...


De hele dag door zijn we bezig met ergens wat van te vinden. We hebben een mening of oordeel,  over anderen en over onszelf. De meeste van deze gedachten spreken we niet uit.


Uit angst voor de reactie van de ander. Bang om de relatie te beschadigen. Vanuit overtuigingen, zoals “er verandert toch niets”.


In organisaties wordt de kwaliteit van de samenwerking sterk bepaald door de kwaliteit van de communicatie. Feedback is een onderwerp waar veel mensen moeite mee hebben. Om te vragen, te geven en te ontvangen.


Het woord 'feedback' levert bij veel mensen al stress op. Feedback is een onderdeel van ons dagelijks werk en van periodieke evaluaties, zoals een beoordelingsgesprek.


Feedback wordt vaak persoonlijk opgevat, als een aanval. Het veroorzaakt dan spanning en emoties die oplopen. Als die niet worden uitgesproken en een eigen leven gaan leiden, dan heeft dat gevolgen  voor de samenwerking:


  1. Collega’s die elkaar ontwijken
  2. Geen hulp vragen of geven
  3. Praten over elkaar in plaats van met elkaar
  4. Negatieve werksfeer
  5. Verstoorde verhoudingen
  6. Demotivatie
  7. Verzuim

Feedback geven en ontvangen en toch in de verbinding blijven met elkaar, dat kun je leren.


Hoe je dat doet, dat ontdek je in de training 'Feedback geven en ontvangen doe je zo'.

Wat levert de training je op?

  • Je weet wat feedback is
  • Je krijgt Inzicht in wat er gebeurt tussen mensen bij het geven van feedback
  • Je leert wat de voorwaarden zijn voor het geven en ontvangen van feedback
  • Je ontdekt de valkuilen bij feedback
  • Je kent de effecten van non-verbale communicatie
  • Je ontvangt een helder stappenplan hoe je feedback geeft en ontvangt en in verbinding blijft
  • Je ervaart hoe kritiek en complimenten werken
  • Je kunt beter omgaan met lastige situaties
  • Je voelt je zekerder bij het vragen, geven en ontvangen van feedback
  • Je oefent met voorbeeldsituaties en je eigen cases

"Feedback is een mogelijkheid om te groeien"

Dat wil ik!


Voor wie is de training ‘Feedback geven en ontvangen doe je zo’ bedoeld?

De training is bedoeld voor wie:


  • Beter wil leren omgaan met feedback
  • Makkelijker wil omgaan met lastige situaties
  • Minder spanning wil ervaren bij feedback vragen, geven en nemen
  • Meer zelfvertrouwen wil hebben om zich uit te spreken
  • Feedback wil inzetten als middel om te groeien
  • Vaardigheden en tools wil leren om toe te passen in de praktijk
  • Communicatie en samenwerking wil verbeteren

Het programma

Het programma van de training 'Feedback geven en ontvangen doe je zo' is afwisselend. Je krijgt theorie en gaat die toepassen in de praktijk door verschillende oefeningen en opdrachten.


Tijdens de training is er veel interactie in de groep. Je gaat echt aan de slag. Er is ruimte om te werken aan je eigen cases.


Als deelnemer heb je ook toegang tot de Life Power Academy Tribe. Dit is een community platform, een zogenaamde Huddle, die wordt ingezet om het leerproces te ondersteunen en die een veilige omgeving biedt om met elkaar uit te wisselen.


Het programma bestaat onder andere uit de volgende onderwerpen:

  • Wat is feedback
  • Voorwaarden voor feedback
  • Do’s en don’ts
  • Kritiek, complimenten en waardering
  • Het model van verbindende communicatie
  • Non-verbale communicatie
  • Stappenplan feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met emoties, weerstand en spanning

Verder is er ruimte in het programma om te werken met eigen cases.

Praktische informatie

  • De training bestaat uit 3 blokken van 2,5 uur. Vooraf krijg je een formulier met vragen over de aanleiding om mee te doen en wat je persoonlijke leerdoelen zijn. Tussen de blokken door werk je aan opdrachten en oefen je met je buddy met situaties die je tegenkomt in de praktijk.
  • Deze trainingen zijn live en offline. 
  • Het maximum aantal deelnemers bedraagt 12. Tijdens de training wordt veel in kleine groepen geoefend.
  • De training wordt in company gegeven. Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.